Za domácí mazlíčky utrácejí především ženy

Co se týče počtu čtyřnohých mazlíčku, umisťuje se Česká republika pravidelně na předních příčkách v celé Evropě. Odhadem žije v ČR přes 2 miliony psů.

Z výzkumu GFK vyplývá, že více než polovina českých domácností loni nakoupila krmivo pro psy nebo kočky, tzn. skoro každá druhá domácnost má doma čtyřnohého miláčka, a to je v evropském měřítku opravdu unikát. Jen v Praze je např. u pražského magistrátu evidováno více než 100 tisíc psů, a to se nejedná o úplně přesné číslo, protože ne každý chovatel má svého psa evidovaného. Lidé často šetří sami na sobě, ale co se týče zvířat, nebojí se vydat víc peněz. Jen za psí krmivo a hygienické zvířecí potřeby utratí Češi více než 5,5 miliardy korun za rok. „Lidé se v posledních letech začínají více zajímat o kvalitní stravu. Proto prodeje kvalitních krmiv rostou. Chovatelé si uvědomují, že pokud si připlatí za kvalitní granule, může jim to v důsledku ušetřit peníze za veterinární péči,“ říká Martin Pučálka, výrobce zvířecího krmiva.

Více utratí majitelé koček

I když většina českých chovatelů chce dopřát svým zvířecím miláčkům jen to nejlepší, stále je podle GFK více než 40 % veškeré útraty v této kategorii prostřednictvím akčních nákupů. Hlouběji do kapsy jsou si podle průzkumů ochotni sáhnout i majitelé koček. „Zde je ale důležitým faktorem, že kočičí krmiva jsou prodávána v menších baleních, a frekvence jejich nákupu je tedy větší. Kočky navíc konzumují spíše mokré krmivo, které je oproti granulím dražší. Kočka spotřebuje sice méně krmiva, ale majitelé jsou za něj ochotni zaplatit více než u krmiva pro psy. Majitelé koček ještě úplně nezměnili svůj pohled na krmiva a kupují spíše komerční značky než naturální krmiva,“ dodává odborník.


Nakupují především ženy
Lidé si často pořizují čtyřnohého kamaráda jako kompenzaci místo dětí. Jsou pak ochotni za zvíře utratit výrazně více než klasická rodina s dětmi. Bezdětné české domácnosti utratí za krmivo, především pak majitelé koček, dvakrát více než domácnosti s dětmi. Zajímavostí je, že na Slovensku je to naopak, tam bezdětné domácnosti utrácí více za psy než za kočky. „Typické je také to, že o výběru krmiva rozhodují hlavně ženy. U nás z 95 % nakupují pouze ženy. Je vidět, že se ženy starají nejen o žaludky lidských členů rodiny, ale prakticky o všechny,“ pokračuje Martin Pučálka. Za poslední dobu vzrostl také nákup zvířecího krmiva prostřednictvím on-line obchodu. Co se týče tržeb, tak stále vedou kamenné obchody, ale oproti klasickým obchodům jsou zde lidé ochotní za jeden on-line nákup krmiva utratit několikanásobně více než při klasickém nákupu v obchodě. Jejich výhodou je, že lidé z pohodlí domova seženou značky, které nejsou v běžných kamenných obchodech k dostání, a mohou během jednoho nákupu koupit zásobu na delší dobu a v klidu si porovnat informace o složení. Zákazníci nejčastěji kombinují nákup granulí s nákupem pamlsků a konzerv.